استابلایزر خانگی بهتر است یا محافظ برق

استابلایزر خانگی یا محافظ برق

همه ما می دانیم برای اینکه دستگاه برقی و الکترونیکی در مصارف گوناگون طول عمر بیشتری داشته باشند و در برابر نوسانات برق محافظت شوند نیاز به استفاده از یک دستگاه محافظ به نام استابلایزر یا محافظ برق است.

اما اینکه چگونه بتوانیم انتخاب درستی داشته باشیم و از کجا بفهمیم استابلایزرهای خانگی و یا محافظ برق برای ما کاربرد بهتری دارند جای بحث وجود دارد و نیاز به بررسی و آشنایی دقیق با این دو دستگاه است.

محافظ برق خانگی چیست؟

بهترین راه برای بررسی تفاوت، آشنایی با کارایی هر دستگاه است.

متاسفانه نوسانات جریان برق در دفعات متناوبی اتفاق می افتد و در نتیجه نیاز است که دستگاه های برقی را از این نوسانات محافظت کنیم.

محافظ برق از یک برد الکترونیکی ساخته شده است که اگر ولتاژ جریان برق ورودی، از حد تعریف شده در داخل محافظ بالاتر و یا پایین تر باشد، سریعا جریان برق قطع می شود  و با توجه به تعبیه مدار تاخیر بعد از یک مدت زمان مشخص، دوباره جریان برق براساس مقدار تعیین شده در داخل محافظ وصل می شود و وسیله برقی با اتصال دوباره برق روشن می شود.

در نتیجه باید اشاره کرد که نیاز است قدرت هر وسیله ی برقی را با میزان جریان برق مورد نیاز در هر وسیله ی برقی تطابق دهیم.

پس دقت داشته باشید محافظ برق تلویزیون با محافظ برق یخچال متفاوت است و باید برای هر وسیله برقی از یک محافظ برق استفاده شود.

استابلایزر خانگی چیست؟

اما اکنون باید به دقت به بررسی استابلایزرهای خانگی بپردازیم تا متوجه شویم کدام انتخاب بهتر است؟

استابلایزرهای خانگی همان تثبیت کننده های ولتاژ برق هستند که بدون قطع برق باعث تعدیل ولتاژ برق می شوند.

در نظر بگیرید به طور مثال در ساختمان های مسکونی ولتاژ برق باید 220 ولت باشد، حال با استفاده از استابلایزر خانگی زمانی که ولتاژ برق کمتر از 220 ولت باشد، دستگاه استابلایزر سریعا ولتاژ برق را به 220 ولت می رساند و هم چنین به طور برعکس زمانی که ولتاژ بیش تر از 220 ولت باشد، استابلایزر خانگی ولتاژ را کاهش می دهد.

بنابراین با استفاده از استابلایزرهای خانگی وسایل برقی به صورت مستمر از یک جریان برق ثابت تغذیه می کنند.

استابلایزر خانگی یا محافظ برق
استابلایزر خانگی یا محافظ برق

استابلایزر خانگی بهتر است یا محافظ برق؟

در این زمان وقت آن رسیده است که با مزیت های استابلایزر خانگی نسبت به محافظ برق آشنا شوید:

  1. ایجاد هزینه های کمتر: زمانی که یک استابلایزر خانگی در ورودی ساختمان نصب شود، در این صورت ولتاژ برق با یک ولتاژ ثابت وارد ساختمان می شود. بنابراین تمام سیم کشی ها و هم چنین سیستم روشنایی نیز در کنار وسایل برقی از نوسانات برقی در امان هستند و این موضوع باعث کاهش هزینه های برقی شما نیز می شود.
  2. قدرت و دقت بالای استابلایزر های خانگی: یکی دیگر از مزیت های استابلایزرهای خانگی داشتن دقت و قدرت بسیار زیاد است. استابلایزرها به گونه ای طراحی شده اند که در صورتی که اتصالی در قسمت خروجی و یا مدار داخلی استابلایزر ایجاد شود، دستگاه به کمک میکروکنترلر قطع می شود و در این صورت هیچ آسیبی متوجه استابلایزر و وسیله برقی شما نیست.
  3. توان بالای استابلایزر: اگر بخواهیم از دیگر مزیت های استابلایزرهای خانگی نسبت به محافظ برق بگوییم باید به توان بالاتر آن اشاره کنیم. استابلایزرهای خانگی در برابر سوختگی و ایجاد نقص فنی مقاوم هستند. استابلایزرهای استاتیک بسیار هوشمندانه عمل می کنند و کمترین نوسانات در ولتاژ برق را کنترل و در نتیجه وسیله ی برقی با قدرت بیشتری محافظت می گردد. اما چنین توانایی در محافظ های برق وجود ندارد. پس بهتر است دست به انتخاب استابلایزرهای خانگی بزنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×