علت خرابی محافظ برق چیست

علت خرابی محافظ برق

به دستگاهایی که در مسیر ورودی جریان برق قرار می گیرد و به عنوان مثال می توانیم بگویم هم چون پل ارتباطی و امنیتی می ماند که بین ورودی اصلی برق و وسایل الکتریکی قرار دارد محافظ برق می گویند.

به طور کلی باید بیان کرد که محافظ های برق از دستگاه الکتریکی در برابر نوسانات ولتاژ برق محافظت می کنند، که این موضوع به شدت برای افزایش طول عمر دستگاه های برقی حائز اهمیت است.

اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که درست است که محافظ برق وسیله ای برای جلوگیری از آسیب به وسایل برقی است، اما خود این دستگاه نیز ممکن است خراب شود.

پس نیاز است با علت های خرابی محافظ برق و راهکارهای جلوگیری از این خرابی ها آشنا شویم.

دلایل خرابی محافظ های برق

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که علت خرابی محافظ های برق چیست؟

باید بگوییم اولین قدم برای عیب یابی و تعمیر دستگاه محافظ برق، پیدا کردن علت خرابی محافظ برق است.

باید بیان کرد که عوامل متعددی وجود دارد که می تواند منجر به خرابی و ایراد در دستگاه محافظ برق شود که به مهمترین آن ها اشاره می کنیم:

خرابی محافظ برق
خرابی محافظ برق

اضافه بار

می توان به جرات گفت، یکی از اصلی ترین دلایل خرابی محافظ های برق خانگی اضافه بار است.

هر محافظ برق بر اساس توان خود تقسیم بندی می شود و بر همین اساس برای یکسری دستگاه های الکتریکی مناسب است.

در صورتی که وسایل برقی سنگین و پر مصرف را به محافظ برق متصل شود، احتمال رخداد اضافه بار بسیار زیاد است و در نتیجه بر اساس ایجاد گرمای بیش از حد، مشکلات مختلفی ایجاد می شود.

اضافه بار می تواند علاوه بر تاثیر مخرب بر محافظ و ایجاد خرابی، موجب آتش سوزی نیز شود.

بنابراین، اگر هنگام استفاده از محافظ و اتصال به دستگاه های برقی، شاهد تولید گرمای زیادی از سوی محافظ برق شدید، باید برای جلوگیری از خطرات اضافه بار به سرعت دستگاه را از جریان برق جدا کرد.

نوسانات شدید

از عوامل دیگری که منجر به خرابی محافظ برق می شود، نوسانات شدید ولتاژ برق است.

همان طور که بیان شد محافظ برق وسیله ای است برای محافظت از انواع وسایل برقی در برابر نوسانات برق، با این حال خود احتمال دارد در اثر نوسانات شدید دچار خرابی و مشکل شود.

محافظ های برق خانگی در برابر تغییرات ولتاژ برق حساس هستند و اگر شدت نوسان ها بیش تر از حد توان شود، محافظ نیز ممکن است خراب شود و نیاز به تعمیر دارد.

میزان آسیب وارده به محافظ برق براساس تغییر ولتاز به شدت و قدرت ولتاژ بستگی دارد.

البته باید اشاره کرد که برخی از محافظ های برق در برابر تغییر ولتاژ برق از کار می افتد و برخی دچار اختلال در عملکرد می شود و باید آن را تعمیر کنیم.

نفوذ آب

چنان چه رطوبت و آب به محافظ الکتریکی برسد، محافظ برق خراب شده است.

محافظ برق نیز همچون تمام لوازم الکتریکی در زمان نفوذ آب دچار اتصال می شود و ایراد پیدا می کند.

برخی از محافظ های برق به گونه طراحی شده اند که در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی دارند و از همین رو این محافظ های برق برای وسیله های برقی هم چون، لباسشویی، یخچال و دیگر وسایلی که در محیط های مرطوب قرار دارند مناسب است و پیشنهاد می شود.

طبیعتا ضربه و فشار شدید آسیب فیزیکی نیز می تواند منجر به خرابی اجزای تشکیل دهنده محافظ برق شده و در نتیجه عملکرد کلی آن را با اختلال روبه رو می کند.

سقوط از ارتفاع، کشیده شدن سیم ها و پارگی و فرسودگی سیم ها و …. از نمونه آسیب هایی است که می تواند منجر به خرابی محافظ برق شود.

گرم شدن غیر طبیعی و بیش از حد

در صورتی که محافظ برق در محلی نصب شود که کوچک و بسته باشد و امکان ورود و خروج هوا نباشد، بیش از حد گرم می شود و این گرمای زیاد می تواند منجر به داغ شدن دستگاه شود که مشکلات متعددی را برای محافظ برق به وجود می آورد.

 

نشانه خرابی محافظ برق

علائم  و نشانه های که در محافظ برق وجود دارد به افراد کمک می کند تا بهتر به عیب یابی برسند، عواملی هم چون آثار سوختگی، بوی پلاستیک سوخته، گرمای بیش از حد، خاموش بودن همه چراغ ها و ….. از علائم خرابی محافظ برق هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×