تفاوت باتری یو پی اس و ماشین

باتری یو پی اس و ماشین

باتری ها به عنوان وسایلی که برای تامین انرژی مورد استفاده قرار می گیرند، شناخته می شوند.

باتری ها وسایلی هستند که معمولا انرژی را به صورت شیمیایی در خود ذخیره می کنند.

موتور ها برای تامین انرژی الکتریکی، انرژی شیمیایی را توسط مبدل ها به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.

اما واقعیت این است که هر کدام از تجهیزات نیاز به یک نوع تعیین انرژی الکتریکی دارند، از همین رو بایده با نحوه ی کارکرد باتری های یو پی اس و باتری های خودرو به خوبی آشنا شویم.

باتری یو پی اس چیست؟

باتری یو پی اس یک منبع تغذیه غیرقابل گسیختن است.

باتری یو پی اس یک دستگاه الکترونیکی است که برای مقاومت در جریان برق مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه یو پی اس علاوه بر تامین و برطرف کردن انرژی دستگاه الکتریکی، از این وسایل در برابر نویز و خرابی های حاصل قطع برق محافظت می کند.

به طور شفاف باید بیان کرد باتری یو پی اس با فراهم نمودن انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه های برق در برابر نوسان و قطعی برق از خرابی دستگاه های برقی محافظت می کند.

باتری ماشین چیست؟

باتری های خودروها نیروی برق را از طریق تغییرات مواد شیمیایی درون خودرو ایجاد می کنند.

در اصل باتری ماشین برای تولید جریان برق، واکنشی در بین ورقه های سربی درون اسید مایع ایجاد می شود و منجر به تولید الکتریسته می گردد.

کاربرد موتور برق برای ماشین در روشنایی لامپ ها، پایین و بالابردن شیشه ها و هم چنین فعال کردن ضبط و استارت زدن که از همه مهم تر است مورد مصرف قرار می گیرد.

باتری یو پی اس و ماشین
باتری یو پی اس و ماشین

تفاوت های باتری یو پی اس و باتری خودرو

با اینکه هر دو باتری خودرو و باتری یو پی س دارای ساختار تقریبا مشابه و هم چنین 12 ولتی هستند، اما تفاوت هایی نیز دارند که به آن ها اشاره می کنیم.

تفاوت ساختاری باتری یو پی اس و باتری ماشین

باتری های خودرویی از صفحات سربی نازک که به تعداد زیاد و در فواصل بسیار کمی از یکدیگر قرار دارند، ساخته شده اند.

اما باتری های یو پی اس دارای صفحات سربی ضخیم تر و دارای سطح مقطع کوچکتر و معمولا هم تعداد این صفحات در باتری های یو پی اس کم تر از باتری های ماشین است، که در فاصله ی بیش تری از یکدیگر قرار گرفته اند.

باتری یو پی اس
باتری یو پی اس

تفاوت نوع درب باتری

در باتری های یو پی اس معمولا هیدروژن با مایع ترکیب می شود و به آب تبدیل می شود و دوباره به الکترولیت داخل باتری برمی گردد. ب

اتری های خودرویی بیش تر از نوع اسید سرب درب بسته هستند. این باتری ها دارای سوپاپی هستند که گاز هیدروژن اضافی بتواند از باتری خارج شده و داخل باتری دوباره جمع نشود.

تفاوت باتری خودرویی و یو پی اس از نظر نوع

در باتری های خودرویی الکترولیت به گونه ای قرار دارد که موقع تکان خوردن خودرو به هم بخورد.

در صورتی که باتری یو پی اس طوری ساخته شده است که نیازی به برخورد به هم را ندارند.

باتری یو پی اس دارای لایه های از نمد یا فیبر هستند که به عنوان عایق عمل می کنند و منجر می گردد که اسید به بیرون نشت نکند.

تفاوت باتری یو پی اس و ماشین
تفاوت باتری یو پی اس و ماشین

تفاوت عملکرد باتری های یو پی اس و باتری های خودرو

باتری های خودرویی به گونه هستند که به علت ساختار آن ها می توانند جریان بالایی که در موقع استارت زدن برای روشن شدن موتور در طی چند صدم ثانیه نیاز است را فراهم کنند.

وقتی که موتور ماشین روشن شد و به حال کار افتاد، دینام ماشین برق خودرو را تامین می کند و باتری خودرو را نیز شارژ می کند و در دفعات بعدی نیز انرژی مورد نیاز برای استارت زدن را فراهم می کند.

اما عملکرد باتری یو پی اس، این باتری برخلاف باتری خودرویی جریان بالای اولیه را نیاز ندارد، بلکه نیازمند جریانی برابر با چند ده آمپر است که برای مدت نسبتا طولانی برای اتصال به یو پی اس فراهم می کند.

این باتری در زمان قطع برق می تواند جریانی در حدود چند 10 آمپری را به صورت پیوسته و در طول یک بازه زمانی تقریبا طولانی برای خروجی ها فراهم کند.

از همین رو باتری یو پی اس با صفحات ضخیم تر برای مدت زمان طولانی تری می تواند جریان را در خودش نگه داری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×